Problemy w prowadzeniu małej firmy

firefox Małe firmy muszą borykać się z utrzymaniem płynności finansowej. Firmy o ugruntowanej pozycji na rynku, jeśli były dobrze zarządzane, zdążyły wypracować już jakieś rezerwy na finansowanie bieżącej działalności, np. na powszechnie stosowany kredyt kupiecki. Duża firma prędzej i na korzystniejszych warunkach otrzyma kredyt. Jest bowiem bardziej wiarygodna. Dla małej firmy często jedna nieopłacona w czasie przez kontrahenta faktura wiąże się z poważnymi problemami. A co dopiero mówić o inwestycjach! Niemniej wszyscy zaczynali kiedyś od zera, więc trzeba działalność oprzeć na solidnych wyliczeniach (biznesplan) i podążać ku sukcesowi. Jeśli chodzi o marketing, to małe firmy w większości przypadków działają intuicyjnie. Jeżeli właściciel posiada odpowiednią wiedzę i może nawet doświadczenie marketingowe, to często cały czas, który może firmie poświęcić, przeznacza na inne działki. Jeśli podejmuje jakiekolwiek działania zgodnie z zasadami marketingu to są one pobieżne, wybiórcze i nie do końca skoordynowane. Nie dziwię się - na początku działalności osiągnięcie już, teraz przychodów pozwoli się utrzymać. Nie ma więc czasu na planowanie przyszłości, jeśli zagrożona jest teraźniejszość. Jeśli firma się rozwinie i przychody będą stabilne, organizowanie działalności promarketingowej staje się łatwiejsze.

Szukanie potencjalnych klientów dla swojej firmy

Skąd brać kontakty? Najlepiej zewsząd, skąd się da! I wcale to nie jest banalna odpowiedź. Im więcej źródeł kontaktów, tym więcej ich zdobędziemy, a to przełoży się na odpowiednio dużą liczbę potencjalnych klientów. Polecane jest tu skorzystanie z wyszukiwarek internetowych i książek telefonicznych. Dodatkowo warto podpytać dotychczasowych klientów oraz wykorzystać choćby materiały prasowe, informacje z przetargów itp. Jeśli naszym klientem są klienci instytucjonalni, to poszukiwanie danych teleadresowych potencjalnych nabywców jest proste. Każda szanująca się firma zadba o to, aby znaleźć się w internetowej książce telefonicznej. Nie jest to ani skomplikowane, ani drogie. Co więcej - proste opcje są całkowicie darmowe, więc dlaczego nie skorzystać?! Warto również zadbać o to, aby dane naszej firmy zostały umieszczone w Internecie. Dlaczego warto się tam znaleźć? Po pierwsze - są klienci, którzy swojego dostawcy szukają właśnie tą drogą, więc dlaczego ktoś nie ma skorzystać z naszych usług? Po drugie - swoich klientów szukają także nasi potencjalni dostawcy.